Jaarverslag 2018

#1C3A71

Voor de vijfde keer op rij werd in december ‘Sophia’s got Stars’ georganiseerd. Een talentenjacht speciaal voor patiënten. Tijdens dit bijzondere zangspektakel, toonden patiëntjes en personeel hun talent aan het enthousiaste publiek. Het was tot de laatste minuut spannend wie er zou winnen. Na de bekendmaking van de winnaar, had rapper en jurylid Ali B. nog een grote verrassing voor iedereen.

aan

'Superstar en Superambassadeur!'

Voor de vijfde keer op rij werd in december ‘Sophia’s got Stars’ georganiseerd. Een talentenjacht speciaal voor patiënten. Tijdens dit bijzondere zangspektakel, toonden patiëntjes en personeel hun talent aan het enthousiaste publiek. Het was tot de laatste minuut spannend wie er zou winnen. Na de bekendmaking van de winnaar, had rapper en jurylid Ali B. nog een grote verrassing voor iedereen.

Superstar Floor in ’t Veld ging er na haar vertolking van het nummer ‘Duurt te lang’ met de hoofdprijs vandoor. De zangeres van dit nummer, YouTube-ster Davina Michelle, zat in de jury, net als BN’er Ali B. Hij was erg onder de indruk van de talenten en vertelt: “Ik herinner me nog goed hoe zenuwachtig ik was toen ik voor het eerst ging optreden. Wat dat betreft hebben de kinderen het veel beter gedaan dan ik toen. Ik vind het zo inspirerend en knap dat ze daar toch maar gaan staan. Ze hebben het geweldig gedaan.”

Toen Ali B. als jurylid werd gevraagd, twijfelde hij geen moment. Ali: “Ik vind dat wij allemaal de verantwoordelijkheid hebben om kinderen, die er niet voor hebben gekozen om vaak het ziekenhuis te bezoeken, zoveel mogelijk kind te laten zijn. En dat kan met dit soort initiatieven. Iedere keer als ik dat zie, dat zo’n kind dat alles vergeet en gewoon kind is, krijg ik zoveel energie.”

Er werd uitbundig geapplaudisseerd toen bekend werd dat Ali zich officieel als ambassadeur aan het Sophia Kinderziekenhuis heeft verbonden. Wat gaat Ali doen? “Het is mijn eerste missie om zoveel mogelijk collega’s hier te krijgen”, stelt Ali. “We gaan kijken welke wensen kinderen hebben en van welke artiesten ze fan zijn. Die kunnen soms langskomen of een videoboodschap maken. Zo wil ik de kinderen laten lachen. Daarbij gun ik het mijn collega’s om mee te mogen maken dat ze met hun talent kinderen heel erg blij kunnen maken.”

Tot slot heeft Ali een boodschap voor de kinderen van het Sophia en hun families:“Maak er met elkaar het beste van want meer kun je niet doen. Ik ben ambassadeur geworden om daar een bijdrage aan te leveren. Iedere lach, elk geluksmoment is er één en die moet je koesteren. Ik ga voor veel meer geluk hier.”

Vrienden van Sophia

Steunt u ons ook?

Fondsenwerving en het Sophia zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. De overheid en de zorgverzekeringen dragen in belangrijke mate bij aan de financiering van behandelingen. Maar voor een zo goed mogelijke begeleiding van patiënten, onderzoek naar oorzaken van ziekten en nieuwe behandelmethoden, onderwijs en ontspanning, zijn aanvullende middelen nodig. U kunt helpen zieke kinderen een betere toekomst te geven door de Stichting Vrienden van het Sophia te steunen. We geven een aantal mogelijkheden.

Word bedrijfsvriend

Dat kan al vanaf 1.000 euro per jaar. Als bedrijfsvriend maakt u deel uit van de bedrijvenkring van Stichting Vrienden van het Sophia en onze bijzondere missie: een wereld met minder zieke kinderen, meer genezing en betere kwaliteit van leven. Uw structurele bijdrage komt ten goede aan projecten en onderzoeken die het hardst nodig zijn.

Bouw mee aan Samenzorg

Zorgverzekeraars vergoeden de medische zorg van het Sophia. Zaken die niet direct tot de medische zorg behoren, moet het Sophia op andere wijze financieren. Dit zijn vaak de belangrijke extra’s die het ziekenhuisverblijf voor ouders en kinderen prettiger maken. Daarom is uw hulp voor familiekamers, speelkamers, voorlichtingsmateriaal en extra comfort hard nodig. Alleen bij voldoende schenkingen kunnen we dit soort projecten realiseren.

Start een actie

Sluit u aan bij of sponsor een van onze evenementen. Stap samen met uw collega’s en/of relaties op de fiets tijdens Sporten voor Sophia. Of doe met uw school mee met de Lichtjestocht. Maar u kunt natuurlijk ook een eigen actie voor het Sophia organiseren. Meer weten? Neem dan contact op met Carol Smit of Mariska Kavelaar (010 703 6750) en vraag naar de mogelijkheden.

 

Doneer aapjes

Maar u kunt nog meer doen. Door bijvoorbeeld de speciale knuffelaapjes aan het Sophia te doneren. Deze biedt patiëntjes steun en troost. Bovendien gaat de opbrengst naar onderzoek in het Sophia.

Sponsor een onderzoeker

U kunt ook een onderzoeker sponsoren. Zo wordt uw steun heel concreet en voelt deze niet als de spreekwoordelijke druppel op de gloeiende plaat. En het biedt u voordelen, want als sponsor:

  • Houdt de onderzoeker u op de hoogte van zijn vorderingen
  • Kunt u de onderzoeker vragen presentaties bij uw bedrijf of rondleidingen door het laboratorium te geven.

Acties in 2018


#10AA87

In 2018 introduceerden we de Sophia Restaurantactie voor het Sophia Kinderziekenhuis. Een actie waar horecagelegenheden zich bij aan konden sluiten en hun gasten om een donatie van 1 euro per couvert vroegen. Pieter en Esther den Haan-Mellegers van Wijnbar het Eigendom besloten ook mee te doen.

left
Restaurantactie
aan

‘Dit is een doel waar we helemaal achterstaan’ 

Wijnbar Het Eigendom is gevestigd in een historisch pand op de Witte de Withstraat te Rotterdam. Met hoge ramen, sfeervolle interieur en ruime bar, is de zaak een echte eyecatcher in de straat. Op de menukaart staan meer dan twintig verschillende bij de wijn passende gerechten, bereid door chef-kok Etiënne Kool. En elke vrijdag en zaterdag verzorgt een dj de muziek.

Warm hart voor Sophia
Pieter en Esther zijn sinds 2013 eigenaar en werken al jaren samen aan acties voor het Sophia Kinderziekenhuis. ‘Dat doen we, omdat het een doel is waar we allemaal achter staan’, vertelt Pieter. ‘We hebben zelf een zoontje van negen, gelukkig gezond, en beseffen hoe belangrijk goede zorg is als je kind ziek is. We dragen het Sophia Kinderziekenhuis dan ook een warm hart toe.’

Lichtjesactie
Elk jaar zet Stichting Vrienden van het Sophia zich in om in december iets extra’s te doen voor kinderen die in het Erasmus MC- Sophia Kinderziekenhuis verblijven. Dat doen ze met de lichtjesactie: gekenmerkt door grote kerstboom met lichtjes voor de deur van het kinderziekenhuis, een lampionnenoptocht door kinderen, een Lichtjesrun van de Rotterdam Running Crew en diverse andere acties. In 2018 kwam daar de restaurantactie bij. Pieter en Esther gaven zich meteen op.

1 euro per couvert
Pieter: ‘De actie hield in dat we in december onze gasten vroegen om bij elk couvert 1 euro extra te betalen voor het Sophia Kinderziekenhuis.’

De actie werd aangekondigd met een speciale door Stichting vrienden van het Sophia gemaakte raamsticker op de deur en flyers en kaartjes op de tafels. ‘Ook stond een speciaal wijnkistje op de bar waar onze gasten hun vrijwillige bijdrage in konden doen. Daarnaast besteedde Stichting Vrienden van het Sophia er ook aandacht aan via de eigen social-kanalen en stonden we met alle deelnemers op de actiewebsite www.lichtjessophia.nl vermeld.’

400 euro
‘De meeste gasten gaven alleen iets extra’s als ze hier kwamen eten, maar sommigen doneerden ook geld als ze alleen een wijntje kwamen drinken of deden spontaan een tientje in het kistje’, vertelt Pieter verder. ‘Eigenlijk reageerde iedereen positief. Ook het personeel, hoewel het in de drukke decembermaand niet altijd meeviel om soms honderd keer op een dag enthousiast het verhaal achter de sponsoractie te vertellen. Zo hebben we uiteindelijk 400 euro aan de Stichting Vrienden van het Sophia kunnen overmaken.

Sophia is natuurlijk ook een herkenbaar goed doel. Daarnaast speel je met deze actie in op het gevoel van mensen. De decembermaand staat voor velen in het teken van samenzijn, gezelligheid en lekker eten. Helaas is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend, zoals voor de kinderen in het Sophia. Daarom is het goed om juist in deze feestmaand iets extra’s voor hen te doen.’

Samenwerking Rotterdamse horeca
Pieter en Esther doen volgend jaar weer mee. ‘Maar dan komen er grotere posters om de actie aan te kondigen. Verder heb ik nog een tip voor de organisatie: werk nauw samen met de Rotterdamse horeca en betrek grote namen bij de actie, zoals chef-kok Herman den Blijker.’
 

Wij steunen het Sophia

‘Omdat ik als vader van dichtbij de grote waarde van gezonde kinderen ken, ambieer ik hetzelfde voor zoveel mogelijk andere jongens en meisjes. Het werk dat artsen en onderzoekers in het Sophia verrichten, is bewonderenswaardig. Maar daarvoor is extra onderzoek én dus extra geld nodig. Daarom zet ik mij graag in als ambassadeur van het Sophia Kinderziekenhuis.’
Prins Pieter Christiaan van Oranje-Nassau, Van Vollenhoven

‘Als geboren Rotterdammer draag ik namens RWG graag bij aan de gezondheidszorg in onze stad. Wat is er mooier dan het steunen van het Sophia, waar een team van topspecialisten zich 100 procent inspant om kinderen een gezonde toekomst te geven.’
Ronald Lugthart, directeur Rotterdam World Gateway

‘Het Sophia is een bijzonder top-academisch ziekenhuis. Elke dag komen onderzoekers weer dichterbij betere diagnoses en behandelmethoden. Iets waaraan wij als Indofin graag ons steentje bijdragen.’
Frederique de Bruin, Investment Director Idofin Group

‘Uiteraard ben ik vol trots Vriend en ambassadeur van het Sophia. Een gelukkig en gezond leven is niet altijd vanzelfsprekend. Daarom dragen we het Sophia een warm hart toe.’
Arthur Bouw, mededirecteur PMA Group

‘Politie Rotterdam heeft een warme band met het Sophia. Al jaren doen we mee aan Sporten voor Sophia en organiseren we de Sophia City Tour met collega’s van de brandweer en de douane. Het Sophia is een begrip in Rotterdam en ver daarbuiten. Ik ben trots om daarvan ambassadeur te mogen zijn.’
Frank Paauw, korpschef politie Rotterdam

‘De afgelopen jaren mocht ik mij op een bijzondere wijze inzetten voor het Sophia Kinderziekenhuis. Als gastvrouw van het Sophia Lichtjesdiner heb ik van dichtbij gezien hoeveel mensen het Sophia een warm hart toedragen. Ontzettend bijzonder en…hard nodig!’
Joke Bruijs, artiest

‘Het liedje 'De glimlach van een kind' heeft nog nooit zoveel betekenis gekregen als de keren dat ik in het Sophia Kinderziekenhuis kwam. Op zulke momenten voel ik me als artiest nuttiger dan ooit! Daarom zet ik mij nu in als ambassadeur van het Sophia kinderziekenhuis.’
Ali B, artiest

‘Als jurylid van Sophia Got Stars kwam ik in aanraking met het Kinderziekenhuis. Ik had het voor geen goud willen missen en ben trots om mijzelf ambassadeur te mogen noemen.’
Timor Steffens, danser
 

 
‘Ik krijg kracht van de positiviteit van de kindjes in het ziekenhuis en verblijd hun graag met af en toe een bezoek. Eerder zamelde ik tijdens mijn International Tournament geld in voor het Sophia Kinderziekenhuis. Ik ben blij om mijn steentje bij te kunnen dragen aan dit bijzondere ziekenhuis.’ 
Robin van Persie, (voormalig) profvoetballer

Terugblik 2018: Een jaar van mooie groei

2018 was een goed jaar voor Stichting Vrienden. We mochten nieuwe collega’s verwelkomen en de projectadministratie werd gedigitaliseerd. Een mooie stap voorwaarts in het beter kunnen monitoren van projecten ten behoeve van transparantie en een goede terugkoppeling aan onze donateurs. Met de hulp van onze achterban groeiden de inkomsten naar bijna 2,7 miljoen euro. Dit zorgde ervoor dat er nog meer belangrijk onderzoek van start kon gaan. Verder zijn er mooie projecten voor ouders en patiënten gerealiseerd zoals de inrichting van nieuwe familiekamers en aanschaf van comfortabele buidelstoelen voor ouders van de allerkleinsten.


Bijzondere acties

Er werden in 2018 weer prachtige acties voor het Sophia Kinderziekenhuis op touw gezet zoals de lancering van de Rotterdammertjes ijsjes voor het goede doel maar ook een benefietdiner bij SBV Excelsior dat maar liefst 100.000 euro opleverde ten bate van Sophia TV. Aan ludieke acties geen gebrek, van nachtelijk bowlen tot een ponyconcours voor het goede doel. We worden breed gedragen en dat is iets dat we koesteren. Om acties voor het Sophia nog beter te kunnen faciliteren hebben we de website www.kominactievoorsophia.nl ingericht.

Vaste eigen acties

In het jaar 2018 werd ook de optimalisatie van eigen de campagnes voortgezet. Er werd gesport voor onderzoek naar darmfalen. De teller liep uiteindelijk op naar maar liefst 543.220 euro.

De Lichtjesactie  stond in het teken van de ontwikkeling van een smartphone app om depressie en eenzaamheid bij chronisch zieke kinderen tegen te gaan. De grote mailing die we ieder jaar versturen werd aangevuld door een aantal additionele wervingsacties; De LichtjesRun georganiseerd door de Rotterdam Running Crew, de Lichtjestocht voor de scholen en een pilot van de Sophia Restaurantactie. In het totaal leverde de Lichtjesactie 344.176 euro op en veel mooie publiciteit, in lijn met vorig jaar.

Ook de vierde editie van het Lichtjesdiner in de Laurenskerk was een enorm succes. Op deze mooie avond haalden we een recordbedrag op van 500.542 euro met als hoofddoel meer onderzoek naar SLE (kinderreuma).

Wilt u reserveren voor de editie van 2019 op zaterdag 7 december? Neem dan contact op met Paulina Wielaard.

Extra onderzoeksprojecten

In 2018 hebben we ook geld geworven voor extra onderzoeksprojecten. Dankzij acties van derden en bijdragen van vermogensfondsen kon een vervolg gegeven worden aan een studie naar de ziekte van Crohn en een studie naar bloedstolling van kinderen aan de hart-longmachine/ECMO. Beide onderzoeken kregen een bijdrage van 140.000 euro.

Daarnaast deden we in samenwerking met de vriendenstichtingen van het Emma- en Wilhelmina Kinderziekenhuis een aanvraag bij de Vriendenloterij. Tijdens het Goed Geld Gala mochten we maar liefst 385.000 euro in ontvangst nemen. Dankzij deze bijdrage kunnen we samen een onderzoek starten om pijn en stress bij baby’s na vroeggeboorte te minimaliseren. 

Extra css classes 
oranje_dia

Vooruitblik 2019: Meer focus

Het Sophia Kinderziekenhuis is gevestigd in de stad en de zichtbaarheid zorgt voor veel positieve aandacht. Er komen veel kansen op ons pad waarvoor we erg dankbaar zijn. Het betekent wel dat we  focus aan moeten brengen in onze activiteiten. We zullen ten behoeve van praktische ondersteuning meer een beroep gaan doen op de inzet van onze trouwe vrijwilligers. Verder zullen we meer tijd investeren in het benaderen van (vermogens)fondsen en verdiepen van bestaande relaties.

We gaan ook meer focus aanbrengen in de doelen waarvoor we werven. Hiertoe zullen we de grotere acties de komende jaren koppelen aan de vier profileringsgebieden van het Erasmus MC-Sophia. We starten in juni 2019 met de werving voor het Sophia Kinderhersencentrum.

Het bouwen aan verbondenheid met het Erasmus MC blijft belangrijk. Verder zullen we aandacht blijven besteden aan een goede terugkoppeling van bestedingen en voortgang van projecten richting donateurs en fondsen.

De financiële doelstelling voor 2019 is 2,4 miljoen euro.

U bent hier